Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Na pařezy jedině dynamitem ...

Nejlepší romány píše život. Neboť každý lidský život, i ten nejobyčejnější, je pln dramatu a napětí. Velmi zjednodušeně se říká, že člověk se rodí, žije a umírá......  Kolik lidí však během života ovlivní jeho osud? Pár příběhů o dědečkovi (náš tatínek), otci ale také o lidech kolem nich. Většina z nich už nežije, takových jako průvodčí tramvaje č. 23 a dalších lidí z příběhů, mezi námi však žije stále dost, jen se dobře porozhlédnout. ____________________________________________________

Náš tatínek byl velmi zajímavý člověk. Vedle toho, že my děti jsme jej milovali a ctili jako otce a maminka jako manžela, babička jej neobyčejně ctila, říkajíc mu výlučně „pán“. (Pán přišel, pán vstal, pán není doma, pán ještě nepřišel.) Byl oblíben po celém městě a okolí pro svou chytrost, pro svou společenskost, pro svou lidovost. Měli ho rádi i jeho zaměstnavatelé, advokáti. Pro ně bylo nebezpečné nepohodnout se s ním, neboť neustále zde hrozila možnost, že by odešel ke konkurenci.

Náš tatínek pocházel z Litomyšle, kde se narodil roku 1885. Rodiče z něho chtěli mít vzdělaného člověka a dali jeji tedy studovat na gymnasium v Litomyšli. V kvartě svá studia ukončil za vzrušujících okolností. O přestávce studenti závodili, kdo udělá vyšší stojku. Na katedru se rovnaly židle do tří vrstev a na nich žák Viktor Kašička dělal stojku. Podařila se. Tři žáci drželi věž ze židlí. V tom přišel profesor. Všichni odběhli na svá místa a stojkař spadl i se židlemi k nohám přicházejícího profesora. Následovalo vyšetřování a exemplární potrestání. Dvojka z mravů a ředitelská důtka. Nikoli před třídou, neboť šlo o výborného žáka, nýbrž v ředitelně. V milém studentovi však vzkypěla krev, vytrhl vysvědčení ředitelovi z rukou se slovy: „Na takové vysvědčení vám kašlu.“ Zmuchlal je, hodil řediteli pod nohy a hrdě odešel. To byl ovšem konec se školou.

Náš tatínek se potom učil pekařem. Nestal se však později ani pekařem, ani doktorem. Byl jen advokátním úředník, úředník mezi advokáty, ale také advokátem chudých. Vzpomínám na rušné neděle, kdy zákazníci čekali před domem, až tatínek vstane a bude s nimi jednat. Obvykle to byla tak zvana narovnání. My malí jsme chodili do hospody pro pivo, starší  bratři psali na stroji, tatínek diktoval. Byla to práce, kterou tatínek dělal zřejmě načerno, nesmělo se o nich mluvit a nesměl se o tom dozvědět žádný místní advokát. A odměny? Nedělal to za peníze, neboť šlo většinou o lidi, kteří byli na mizině. Obvykle dostal, pokud vůbec něco dostal, nějaké naturalie. Zpracoval-li narovnání pro obchodníka textilem, mohla si maminka vybrat v obchodě látky, oblečení v hodnotě odměny. Byl-li to obchod koloniální, byly to potraviny. Pamatuji si, že jednou jsme koupili smaltované nádobí, protože jinak v obchodě nic vhodného nebylo. Šlo-li o zemědělce, byly naturalie zemědělské: máslo, vejce, sádlo. Jednou dokonce náš tatínek dostal celého vola. Živého vola. Bylo to ve vzdálené obci Vlkov. Považovali jsme to za žert, ale rolník trval na smluvené odměně a neustále vzkazoval, abychom si to dobytče odebrali. Bylo kolem toho mnoho dohadování, až konečně tatínek rozhodl, že zajede osobně do Vlkova. Dopadlo to zle, nepřivezl ani vola, ani peníze za něj. Vůl se prodal a získané peníze byly utraceny v místní hospodě. Celá ves se měla dobře.

U nás doma bylo vždy rušno. Přicházeli k nám často na besedu sousedé: krejčí Stejskal, soudní oficiál Svoboda, stolář Plodr nebo hodinář Weirauch. Debatovalo se o technických problémech a dělaly se pokusy. My jsme měli jako první v obci rádio. Krystalový přijímač nás všechny uchvátil, brzo si tatínek udělal tlampač, abychom mohli poslouchat všichni zároveň. Bylo to úchvatné. Tatínek měl stále doma motocykl. Velmi často je měnil, neustále je opravoval, zkoušel, prodával, rozebíral a skládal. Maminka to nerada viděla, protože nejednou přišel domů tatínek bez motocyklu a nebylo možno zjistit, zda jej někde prodal, vyměnil, či zapomněl nebo dokonce rozbil.

Při těchto opravách bylo vždy několik ochotných pomocníků a přitom se vymýšlely další náměty. Jednou tatínek s panem Plodrem koupili pařezy ze dvou topolů, které byly určeny ke skácení. Jejich bourání se provádělo pomocí dynamitu. Byla to velká událost, pozdvižení v celé obci. Děti směly přihlížet jen z velké dálky, dospělí směli přijít  blíž. Po prvním výbuchu létalo dřevo po sousedních střechách a dvorech. Pařez byl sice rozbourán, ale třísky byly příliš velké  a nepravidelné, než aby se jich dalo použít na topení. Myslím, že k dalším náložím již nedošlo.
 

Takové příhody ze života našeho tatínka nám vypravovala maminka ve chvílích sdílnosti v době, kdy již nežil. Nám to připadalo velmi zábavné a rádi jsme těmto skazkám naslouchali. V tváři maminčině však nebyl při tom žádný smích, jen vrásky a smutek v očích. 

___________________________________________________________________

Moje studia, přerušená válkou: V listopadu 1939 došlo k uzavření vysokých škol v Praze. Bylo napsáno již mnoho zpráv, pravdivých i zkreslených. Pro nás studenty, zvláště pro ty, kteří byli těsně před zkouškami, to byla záležitost zvlášť překvapující a zvlášť bolestná. Předcházel Opletalův pohřeb a studentské manifestace kolem něho. Nám nevadilo, když nás sbírali na ulici při potyčkách s esesáky, když po nás stříleli, odváželi auty: bylo to na denním pořádku, tomu jsme denně čelili a nezaváhali žádný ani na okamžik. Ba, své chování jsme formulovali spíš provokativně než uhýbavě. Byli jsme hrdi, když jsme dostali ránu pendrekem za to, že jsme při zpěvu státní hymny na Staroměstském náměstí neskončili slovy "země česká, domov můj" - nýbrž pokračovali "Nad Tatrů sa blýská". Tehdejší pražská policie poslechla rozkazu "obušky ven". Obušky sice lítaly ve vzduchu, ale většinou jen symbolicky. Jeden bodrý policista nám také takto vyhrožoval, ale při tom povzbuzoval: "Kluci zpívejte!" To vše bylo pro nás vzrušující, lákavé, o tom se mluvilo, to se hodnotilo, to byl život studentský. Nikdo z nás by neustoupil ani na chviličku.

Zaměstnání tajemníka mi umožňovalo občas zajet do Prahy. Měl jsem v Praze sourozence a tak mi tyto cesty přicházely vhod. Snažil jsem se, abych aspoň jednou měsíčně byl v Praze. Při jedné takové cestě jsem se stal obětí policejní léčky. Během dopoledne velký počet SS-manů obstoupil celé vnitřní pražské město a nikdo nesměl bez provedení osobní kontroly opustit uzavřený kruh, který obepínal Národní třídu, Václavské náměstí a okolí. Do tohoto prostoru mohl vstoupit kdokoliv, ale vyjít mohl jen ten, kdo u improvizovaných pracovišť na chodnících, v průchodech a v podloubích odevzdal "kenkartu". Místo ní obdržel písemné potvrzení a odevzdání s výzvou, aby si ji do tří dnů vyzvedl  v místě svého bydliště. Jakmile přijela tramvaj do stanice, nastoupili na stupátka SS-mani, aby znemožnili komukoliv nástup. Z počátku to bylo zmatečné a myslel jsem si, že je to za chvíli přejde. Bylo mi jasné, že nesmím poslechnout pokynů tlampačů a podřídit se kontrole. Viděl jsem v tom svůj konec. Jednak by se přišlo na to, že jsem mimo evidenci, jednak by mě v každém případě čekal okamžitý odsun na nucené práce do Říše. Bloudil jsem s kufrem po Václavském náměstí a snažil jsem se získat informaci o tom, jak postupovat nebo kudy se dostat z uzavřeného okruhu. Potkal jsem bývalého spolužáka Řezníčka, který byl v podobné situaci. Vidím se, jako by to bylo dnes, jak unaveni a zděšeni sedíme na mém kufru před prodejnou obuvi na Václavském náměstí a přemýšlíme, co dělat. Při tom jsme zjistili, že když tramvaj odjíždí ze stanice, hlídky ze schůdků za jízdy seskočí a tramvaj odjíždí již bez dozoru. Rozhodli jsme se tedy, že ze pokusíme naskočit do tramvaje nepozorovaně za jízdy. Nejvhodnějším místem se nám zdála zatáčka tramvaje z ulice 28. Října směrem na Václavské náměstí. Třiadvacítka se blíží od Pernštýna, je poloprázdná. Hop nebo trop. Kdyby nebylo toho vzácného českého člověka, průvodčího tramvaje č.23, který mě v mém skoku zachytil a vtáhl do tramvaje i s kufrem, bez jediného slova, snad i s úsměvem, nikdy by tyto řádky nebyly napsány.

V Olomouci byla silná vojenská posádka, německá, tak se stalo, že:
A důstojník řval a řval a já jsem nerozuměl ani slovo, a kůň na mě našlapoval, cítil  jsem pach koňského těla pach kožené výstroje a viděl dvě kopyta, která našlapovala těsně vedle mne; viděl jsem, že je to můj konec a jen jsem čekal, zda to bude výstřel či dýka, či úder koňského kopyta, který ukončí moje muka. Neřekl jsem ani slovo, nepozvedl jsem zrak, jen jsem stál hrůzou přilepen ke zdi. Krve by se ve mně v té chvíli nedořezal. Nevím, jak dlouho to trvalo, zdálo se mi, že to nebralo konce. Nikdy jsem v životě neomdlel, žel ani tehdy. Pak náhle důstojník, který po celou tu dobu sedě na koni, odcválal směrem za postupujícím útvarem do Litovelské ulice.Kolem z povzdálí stálo několik lidí a pozorovali výstup. Jeden muž pak šel kolem mne a tiše mi říká: "Honem zmizte!" A další okamžiky jsou jako vymazány z mé paměti. Nevím, kam jsem šel, zda do tiskárny, či domů, či jinam.
 

Byla válka, protektorátní zřízení doléhalo těžce na všechno české. Na každou tiskovinu muselo být vydáno ústředním úřadem v Praze zvláštní povolení. To musel zařizovat tajemník. Obvykle jsem to získal za úplatek ve formě cigaret nebo čokolády. Tehdy se již nepočítaly v tomto případě cigarety na balíčky po deseti nebo dvaceti kusech, nýbrž po sto kusech. A čokoláda po kilogramech. Za heydrichiády přišel písemný příkaz, že všechny noviny a časopisy musí uveřejnit nekrolog s fotografií. Byl to pro mne otřesný pokyn, i když jsem nebyl odpovědným redaktorem. Byl jsem se poradit s tehdejším tiskovým pověřencem dr. Turkem. Otevřeně jsem mu řekl, oč jde. Ptal se mne: "Víte, co se může stát, když neuposlechnete?" Neodpověděl jsem a nekrolog jsme neuveřejnili. Snad jediný český časopis. Když se po válce jednalo o opětné povolení k vydávání revue Výhled, ani tento argument nebyl nic platný......  Poznámka: Počátek korupce, fašismus.

___________________________________________________________________________

Příběhy veselé i vážné z nelehké doby 1. republiky a protektorátu. Dokáže psychicky podržet, že lidé se k sobě nechovali sobecky a nevšímavě. Nefotili vše jako o závod mobilem a tiché "Honem zmizte!" dokázalo zachránit život více lidem. Zůstalo pár fotografií a vzpomínky na papíře. Na kterém smetišti skončí dnešní haldy článků nazývané "novinářská prostituce"? Doufejme, že tam kam patří, na okraj společnosti. Média si hrají na čtvrtou státní moc a my máme tu moc se z toho zmatku vymanit.

 

Foto: Autor textu, Zdeněk Kašička (17.1 1917 - 2.8. 2006)

Autor: Zdenka Wagnerová | pondělí 16.2.2015 15:55 | karma článku: 9,00 | přečteno: 531x
  • Další články autora

Zdenka Wagnerová

Ve stavu beztíže - galerie SOKOL

Vydali jsme se na vernisáž fotografií Jana Jirkovského v Galerii SOKOL. Návštěvu jsme spojili s poznávání Prahy i naší historie, převážně spjaté se sokoly, jejich činností sportovní, hrdinskou a bojovou nevyjímaje..

21.1.2024 v 19:05 | Karma: 4,90 | Přečteno: 126x | Diskuse| Společnost

Zdenka Wagnerová

Kam jdou ty mašiny aneb B7 roku 2023

Vítěz B7 2023 na otázku v cíli jaké to bylo odpověděl: "Masakr". Osobně jsem se B7 účastnila podruhé jako "divák", tj. na pohyblivých stanovištích jsem morálně podporovala dceru. Takový nezapomenutelný zážitek a skvělá atmosféra.

3.9.2023 v 16:16 | Karma: 15,62 | Přečteno: 399x | Diskuse| Společnost

Zdenka Wagnerová

Dva dny dovolené před dovolenou

Jedním ze stresů před dovolenou bývá balení kufrů, případně jejich permanentní oranizace a kontrola. Letos náhoda způsobila, že naše kufry odjely do Prahy místo v neděli už v pátek a my máme dva dni k dobru. A zasloužené.

17.6.2023 v 8:16 | Karma: 7,48 | Přečteno: 238x | Diskuse| Společnost

Zdenka Wagnerová

Hody v Náměšti na Hané

Hody z pohledu sokolů a to místních i župních. Náměšť na Hané je veskrze hanácká místo, přesněji městys, pod malebným zámkem a pod Hánáckým Mont Blankem - Velkým Kosířem. Hody tam bývají krásně hanácké.

9.6.2023 v 15:15 | Karma: 8,80 | Přečteno: 190x | Diskuse| Společnost

Zdenka Wagnerová

Blogeři, srazy a vlaky

Právě podruhé jsem se účastnila srazu blogerů, za pozvání děkuji Johnu Blackovi a stejně tak děkuji zbytku účastníků za již druhé vlídné přijetí. Moravská Třebová nás přivítala opravdu květnovým počasím, bylo veskrze přívětivo.

26.5.2023 v 12:55 | Karma: 15,89 | Přečteno: 388x | Diskuse| Fotoblogy
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Počasí v Česku opět ovlivní saharský prach. Vytvoří oblačnost, sníží teploty

28. dubna 2024  7:47

Počasí v Česku v neděli opět ovlivní saharský prach. Vytvoří oblačnost, se kterou nepočítaly...

Co v EU prosadili čeští europoslanci? Nabíječky i Erasmus, připomínají se

28. dubna 2024

Premium V Bruselu a Štrasburku proběhlo v týdnu velké loučení. Ve stávajícím složení se totiž europoslanci...

Děti na Haiti cestou do školy překračují mrtvoly. Misie z USA líčí praktiky gangů

28. dubna 2024

Premium Od spolupracovnice MF DNES v USA Co mi vyprávěli po telefonu známí z Haiti, k nimž tam jezdím: školy a obchody se řídí podle toho,...

Zastřelili ho, pomočili a pověsili. Jak vznikla fotka mrtvého Mussoliniho

28. dubna 2024

Seriál Doufal, že uteče a i s milenkou dožije v bezpečí. To by se však víc než dvě dekády nesměl chlubit...

  • Počet článků 126
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 646x
Otázka PROČ a odpověď PROTOŽE. Lze věci zjednodušovat a proč je to třeba. Protože je to přirozené, stejně jako logika, zdravý rozum, spokojený život. Spokojený život se vším všudy, včetně porozumění. S několika přáteli jsme v tomto duchu začali vydávat samizdat D-éčko, měsíčník o demokracii a založili Klub Přátel Demokracie. Odkazy jsou v SEZNAM RUBRIK.