Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Život po válce

Druhá světová válka trvala nejdéle u nás v Československu. Začala v září 1938, když jsme ztratili pohraničí a trvala do května 1945. Někde se bojovalo i po podepsání kapitulace. ____________________________________________________

Po válce

  Život za okupace se vlekl nesnesitelně pomalu. Po osvobození zase ubíhal nesrovnatelně rychleji. Nic nebylo radno odkládat. Bylo nutno rychle rozhodovat, rychle jednat. Promeškaného času bylo již příliš. Odejel jsem nejprve do Prahy. Tehdy byly správní orgány fakulty v univerzitní knihovně v Klementinu. Tam také jednali rychle. Než jsem se vzpamatoval, měl jsem ubytování ve Staroměstské koleji a nádavkem jsem se stal správcem kolejí.

  Bylo to příliš. Tak dlouho již jsem byl v koleji, ale na učení nebylo ani pomyšlení. Práce bylo nad hlavu, v myšlenkách jsem byl víc v Olomouci. Již za okupace za mnou chodil pan Babler a pan Geisler. Obchodní a živnostenská komora, to tehdy byla elitní organizace a dostat se tam do zaměstnání bylo velmi nesnadné a lákavé. A tak jsem snadno opustil správcování vysokoškolských kolejí v Praze a vrátil se do Olomouce. V obchodní komoře jsem pracoval v exportním oddělení. Ráno jsem chodil dříve do práce, abych si mohl pravidelně zpracovat nějakou část své diplomové práce o Janu Čepovi. Po normální pracovní době jsem odcházel do Krystalu, kde jsem stále vykonával alespoň ty nejnutnější tajemnické práce. A večer teprve domů. Ale to  bylo také příliš: dvě zaměstnání a studium. Brzo musel situaci řešit lékař. Řekl mi: Máte zdraví ve svých rukách. Něco z těch tří věcí musíte pustit.

  Zatím se také veřejná situace přiostřovala a přišel únor 1948. Přišel za mnou Karel Skácel, předseda závodní rady a dal mi přihlášku do strany. Proč? Nikdy jsem do politiky nedělal, nerozuměl jsem tomu, a nechápal jsem, proč bych měl vstupovat do dělnické strany, já takový inkoust, student a úředník k pohledání. Tím víc jsem se vrhl do studia. Lidé byli nervózní, v zaměstnání, na veřejnosti, ve škole. Jan Čep byl sice doporučován v Úředním listě  ČSR jako vhodná četba, ale nepatřil mezi ty spisovatele, kteří by byli zvlášť přijatelní pro nově nastolený režim. I on to cítil a těžce se rozhodoval.

  Spisovatele Jana Čepa jsem znal ze schůzek v době okupace u šéfredaktora Na hlubinu Dr. Braita v Olomouci. Tyto schůzky, které svolával Dr. Kosatík, se konaly sice nepravidelně, ale poměrně často a přicházeli spisovatelé, redaktoři, básníci, lékaři, advokáti. Jan Čep nechodil na všechny, naopak, spíše přicházel jen občas, ale tím více byla jeho přítomnost pociťována a tím více mu bylo věnováno pozornosti. Pro mě byla každá taková schůzka učiněnou duchovní lahůdkou a byl jsem rád, že jsem mohl být přítomen. Ode mne se nečekalo víc, než by se čekalo od kteréhokoliv sekretáře. S Janem Čepem jsem navázal postupně bližší styk, když se na mne obrátil s některými požadavky na dodání knih a pak , když se dohodlo, že Krystal vydá jeho knížku "Rozptýlené paprsky". Jan Čep se potom v této věci obracel přímo na mě.

  Jak těžko se tehdy vydávaly knihy v olomouckém nakladatelství dominikánském, svědčí i historie vydávání a tisku "Rozptýlených paprsků". Dvanáctého dubna 1946 píše Jan Čep, že dostal zásilku korektur a říká: "Bojím se však, že tiskárně není jasno, že nemá v ruce celý rukopis; neboť jsem skoro celý březen postonával a nebyl jsem s to zredigovat zbývající věci." Sám jsem jej do této věci "tlačil" a dal jsem část rukopisu do tiskárny, která tehdy měla volnou kapacitu, jak je vidět již z dopisu dne 28. února 1946. "Vaše zpráva mě překvapila. Z tiskárny jsem dosud nedostal nic." Čep měl snahu navázat s tiskárnou přímý styk, ale to zase z hlediska nakladatele nebylo vhodné a znamenalo by to spíš zdržení než urychlení. V první polovině roku 1946 jsme spolu vedli čilou korespondenci, neboť Čep byl tehdy trvale zabydlen v Praze a domů do Myslechovic jezdil jen na svátky. O prázdninách zase byl ve Frenštátě pod Radhoštěm. Dvanáctého září mi píše z Myslechovic: "Posílám současně telegram, ale pro větší jasnost Vám píši ještě dopis: Opravte laskavě v první próze ("Dvojí domov") datum 1936 na 1937", tedy v září se dělaly ještě opravy. Trvalo přibližně rok než knížka vyšla. Je to charakteristické jak pro Čepa samotného, tak pro tehdejší poměry vůbec. Jan Čep byl velmi pečlivý, svědomitý, až úzkostlivý. Vše, co z jeho rukou vyšlo, bylo dobré, bez kazu. Celé jeho dílo je takové. Propracované, jemné, křehoučké, každé slovo má své místo, svou váhu. Čepa nelze číst jen tak pro zábavu. To se musí spoluprožít.

  Stejně pravdivé je i věnování, které mi do jednoho svazku napsal: "Zdeňku Kašičkovi tuto knížku, kterou jsme dělali spolu, srdečně jeho Jan Čep. Olomouc 6. ledna 1948." Toho dne jsme měli sjednánu schůzku v mém bytě za tím účelem, aby mi Čep zodpověděl některé otázky o jeho inspiračních zdrojích, které jsem chtěl použít ve své diplomové práci. Nebylo snad ani možné, abych si vybral jiného autora pro svou práci než Jana Čepa, kterého jsem již znal, právě tak jako ani nebylo možné, abych si vybral jiného profesora než Oldřicha Králíka, s kterým jsem se znal stejně dobře a který tak znal Jana Čepa nejen z jeho spisů, ale především právě z těch schůzek u Dr. Braita za okupace. Když mi Čep psal věnování do své knihy "Rozptýlené paprsky", měl jsem již jeho dílo důkladně zpracováno, to znamená přečteno, rozepsáno do několika set kartotéčních lístků, které mi sloužily jako surový materiál pro mou práci. Také nebylo možné si za těchto okolností vybrat jinou specifikaci širšího tématu než smrt v díle Jana Čepa. I když se při konzultaci s profesorem Králíkem mluvilo i o jiných námětech, zůstalo nakonec u tohoto motivu.

  Při tom setkání v D'orsayově ul. Č. 5 dne 6. 1. 1948 se rozpovídal Jan Čep o sobě, o svém původu, o některých svých přátelích, o své práci, o tom, že pocházel z deseti sourozenců, z nichž tři zemřeli do jednoho roku po narození, ale všechny si je pamatuje, i jejich smrt. Ve třech letech viděl umírat babičku. Pamatuje si, jak přišel kněz v čemsi bílém, pamatuje si na velký kříž, sepjaté ruce. Prostřední bratr zemřel v roce 1937, jak to zachytil ve Staníkovi. Otec zemřel v roce 1930. Týden před jeho smrtí odjíždí Jan domů a zůstává s ním v jeho těžké agónii. Jeho otec, umírající v těžkých uremických křečích se jediný smrti nebál, alespoň to řekl. Tu větu "ještě tak rád bych s vámi zůstal" slyšel několikrát od umírajících, mimo otce. Jeho děd z otcovy strany mu dal předlohu pro starce v hranici stínu. Dožil se skutečně devadesáti let, ale zemřel měsíc po vydání Hranice stínu.

  Jan Čep studoval na gymnáziu v Litovli, kde maturoval v roce 1922. Pak odešel na filosofii do Prahy. Bydlí v Hlávkových kolejích. Studuje obor češtinu-angličtinu, při tom má zaspánu též francouzštinu. Celkem má zapsáno devět semestrů. V roce 1926 bez státnice odchází do Staré Říše a tam vydává Dvojí domov. Po devíti měsících v květnu se vrací do Prahy. Za studia v Praze se dostává na dvouměsíční pobyt v Anglii, z toho polovinu stráví v Londýně. V roce 1928 se dostává do Francie, kam se později ještě vrací, celkem asi pětkrát. V roce 1935 navštěvuje Španělsko, Barcelonu a pak za Bernanosem do Palmy. Bernanos mu nabízel trvalé zaměstnání. Velmi o tom uvažoval a nedovedl se rozhodnout. V roce 1936 jede do Dalmacie (Dubrovník, Split, Makarska). Do Itálie se dostává až v roce 1947 (Pax Romana). Téhož roku opět do Francie v rámci Unesco.

  Smrt děda z otcovy strany, která ho inspirovala pro starce v Hranici stínu, byl silný zážitek, ke kterému se vrací ve Variantu. Některé věty jsou spjaty s představou osobnosti F. X. Šaldy. "A najednou poznával, kolikerý obal ze sebe museí ještě odvinout, než to bude docela on. Kolik věcí falešných se ještě krčí na dně jeho upřímnosti, která se lidem zdávala až nadlidsky krutá.. Svlékal se ze svého zdání a lidské pýchy, které mají tolik vrstev jako cibule slupek." U Šaldy býval zřídka, aby se nevnucoval. Sám mu v tom smyslu psal a Šalda mu odpověděl, že jeho práce neposuzuje jako běžnou literaturu.

  V létě odchází do ciziny a brzo na to promluví do rozhlasu. Později vzpomíná: "Je tomu dnes právě čtrnáct let, co jsem přecházel hranici mezi Čechami a Bavorskem, blízko Aše. Bylo okolo půlnoci, měsíc skoro v úplňku.", (Poutník na zemi, Řím 1965, str. 188). Podle pokynů profesora Králíka jsem několikrát práci předělal. Nakonec jsem ji dal rychle přepsat na čisto a odevzdal na děkanství filosofické fakulty v Olomouci. Profesor Králík byl zděšen, že jsem práci odevzdal. Ředitel kanceláře Veselý mi pak řekl, že mohu ještě práci vzít zpět a zabránit tak velkým nepříjemnostem sobě i zkoušejícímu. Tak mé studium podruhé skončilo předčasně.

 

Snad veselejší  a šťastnější bylo období roku 1945 - Návraty: 

http://zdenkaw.blogspot.cz/2015/03/navraty.html 

 

Autor: Zdenka Wagnerová | neděle 10.5.2015 18:38 | karma článku: 6,91 | přečteno: 385x
  • Další články autora

Zdenka Wagnerová

Ve stavu beztíže - galerie SOKOL

Vydali jsme se na vernisáž fotografií Jana Jirkovského v Galerii SOKOL. Návštěvu jsme spojili s poznávání Prahy i naší historie, převážně spjaté se sokoly, jejich činností sportovní, hrdinskou a bojovou nevyjímaje..

21.1.2024 v 19:05 | Karma: 4,90 | Přečteno: 126x | Diskuse| Společnost

Zdenka Wagnerová

Kam jdou ty mašiny aneb B7 roku 2023

Vítěz B7 2023 na otázku v cíli jaké to bylo odpověděl: "Masakr". Osobně jsem se B7 účastnila podruhé jako "divák", tj. na pohyblivých stanovištích jsem morálně podporovala dceru. Takový nezapomenutelný zážitek a skvělá atmosféra.

3.9.2023 v 16:16 | Karma: 15,62 | Přečteno: 399x | Diskuse| Společnost

Zdenka Wagnerová

Dva dny dovolené před dovolenou

Jedním ze stresů před dovolenou bývá balení kufrů, případně jejich permanentní oranizace a kontrola. Letos náhoda způsobila, že naše kufry odjely do Prahy místo v neděli už v pátek a my máme dva dni k dobru. A zasloužené.

17.6.2023 v 8:16 | Karma: 7,48 | Přečteno: 238x | Diskuse| Společnost

Zdenka Wagnerová

Hody v Náměšti na Hané

Hody z pohledu sokolů a to místních i župních. Náměšť na Hané je veskrze hanácká místo, přesněji městys, pod malebným zámkem a pod Hánáckým Mont Blankem - Velkým Kosířem. Hody tam bývají krásně hanácké.

9.6.2023 v 15:15 | Karma: 8,80 | Přečteno: 190x | Diskuse| Společnost

Zdenka Wagnerová

Blogeři, srazy a vlaky

Právě podruhé jsem se účastnila srazu blogerů, za pozvání děkuji Johnu Blackovi a stejně tak děkuji zbytku účastníků za již druhé vlídné přijetí. Moravská Třebová nás přivítala opravdu květnovým počasím, bylo veskrze přívětivo.

26.5.2023 v 12:55 | Karma: 15,89 | Přečteno: 388x | Diskuse| Fotoblogy
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Co v EU prosadili čeští europoslanci? Nabíječky i Erasmus, připomínají se

28. dubna 2024

Premium V Bruselu a Štrasburku proběhlo v týdnu velké loučení. Ve stávajícím složení se totiž europoslanci...

Děti na Haiti cestou do školy překračují mrtvoly. Misie z USA líčí praktiky gangů

28. dubna 2024

Premium Od spolupracovnice MF DNES v USA Co mi vyprávěli po telefonu známí z Haiti, k nimž tam jezdím: školy a obchody se řídí podle toho,...

Zastřelili ho, pomočili a pověsili. Jak vznikla fotka mrtvého Mussoliniho

28. dubna 2024

Seriál Doufal, že uteče a i s milenkou dožije v bezpečí. To by se však víc než dvě dekády nesměl chlubit...

Hamás zveřejnil video Američana a Izraelce unesených v říjnu loňského roku

27. dubna 2024  19:18,  aktualizováno  21:55

Palestinské hnutí Hamás v sobotu zveřejnilo video zachycující dva z rukojmích, které uneslo při...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

  • Počet článků 126
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 646x
Otázka PROČ a odpověď PROTOŽE. Lze věci zjednodušovat a proč je to třeba. Protože je to přirozené, stejně jako logika, zdravý rozum, spokojený život. Spokojený život se vším všudy, včetně porozumění. S několika přáteli jsme v tomto duchu začali vydávat samizdat D-éčko, měsíčník o demokracii a založili Klub Přátel Demokracie. Odkazy jsou v SEZNAM RUBRIK.