Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Tenisová raketa nebo ručník hozený do ringu?

Přišel mi e-mailem prostý lidský příběh. Už do telefonu jsem řekla: "Napište to, uvidíme co se dá dělat". Někdy pomůže starost sdělit, napsat na kus papíru a ten schovat nebo spálit. Převzala jsem jej, jak byl, přidala další dva.
Sdílená starost či bol je poloviční. Dobré slovo, pochopení dar asi nejvyšší. V hlaholu volání "Halekačů" po nápravě celého světa nevnímáme volání blízkých. 

Dobrý den, paní Zdenko, napíši vám, co se mě stalo.

Nevěděl jsem že jsem Rom, lidé mi to u nás v Česku dávali jasně najevo od druhé třídy základní školy. Mamka mi to řekla teprve před pár lety. Do jisté doby jsem Romům vyhýbal dnes už se na 50% mezi ně řadím, jsem hrdý že nemám předky pouze české.

Když jsme hráli tenis,  jako mladiství amatéři za Moru a Olomouc, byl jsem nesmírně hrdý prezentovat Českou zem. Jednou se mi podařilo vyhrát v 17 letech třetí místo v Polsku, měli jsme tvrdé soupeře Němce, Rusy a Poláky. Ani jednou  mě v cizině lidé neřekli Cikán, ani na mne neplivali. U nás v Česku když jsme se vrátili, tak nás napadli skinheadi. Bohužel ne jednou mě napadli,  jednou to dopadlo tak, že jsem měl naražené tři žebra a slabý otřes mozku.

Také jsem rád chodil na zábavy kde zpíval Mirek Spilka, situace mě donutila tam nechodit. Mrzí mě, že jsou Češi tak manipulovaní bulvárem, že odsoudí každého, kdo má jinou barvu kůže než bílou. Na ulici dokonce na mne plivali, nevím jak se mám cítit svobodně, když se ke mně lidé takto chovají. V Rakousku a Německu, dokonce v Rusku mi to nikdy nikdo neřekl.

Mít možnost pro mne i mamku a pár přátel, jdu z Česka pryč. Sociální sítě a nejen ty, naráží jenom na tmavé lidi, pomoc nenabídne nikdo. Neříkám, najdou se Romové co dělají neplechu. Na druhou stránku, co mají dělat když je společnost nepřijme? Mohou se snažit jak chtějí, nakonec to vzdají.

Víte také jsem byl na vojně a skládal přísahu za naší vlast. Pak ten pocit, když jsem dělal v práci a lidé mě napadali, že jsem cikán, dokonce se našli takoví, co mě řekli že se mám podívat  do Osvětimi, to bych nikomu nepřál.

Když jsem to nahlásil vedoucímu řekl, že je  to sranda. Otřáslo to mojí psychikou a bral jsem Neurol a pak Citalex, celkem  dva roky na antidepresivech. Víte u nás v Česku má obrovské problémy najít  tmavý člověk práci, smutné je že může být chytrý, nepomůže mu nic, nemusí být Rom, okamžitě jde na druhou kolej.

Také se mi nelíbilo, že jsem mohl dělat a dostával jsem stále méně než někteří co na práci kašlali, když jsem se hlásil na pozici mistra řekli mi: „Přece nechceš abys dělal mistra bílým“. Upřímně, najít si partnerku je také oříšek, když už si s ni rozumím, tak její okolí ji napadá: "Přece nebudeš žít  s cikánem".

Situace se mi zhoršila, jak se mi udělal vřed v oku a po ambulantní léčení mi zůstala nevyléčitelná jizva, de facto slepé body, které mi zhoršují vidění. Tak zkouším žádat o zdravotně znevýhodněné abych si mohl najít práci a zapadnout mezi lidi. Líbí se mi tanec a společnost, taková jako byla v Polsku a Německu, kde se lidé bavili mezi sebou bez předsudků.

Můj názor je, že všichni jsme si rovní. Posilám Vám fotku mé tenisové rakety, kdyby jste znala človíčka který si rád zapinká, jsem k dispozici. Děkuji.

Mě osobně nevadí  barva kůže, leč špatný charakter jedince. Je toho více co bych vám napsal, i tak jsem se rozepsal nad míru. Děkuji za telefonát. Lidí jako jste Vy si nesmírně vážím.

Pepa

Pak ještě psal kamarád, původem Čech z Kanárů:

Jako zásadu bych navrhl předem jakékoliv urážky na FB eliminovat. To ty lidi naučí, že si to nesmí dovolovat a ignoranty konsekventně trestat. Jde o slušný dialog.

Na tom jsem se já učil. Budeš se divit, ale i na zdejších fórech se to nestává. Tady jsem spíš já, kdo udává tón. Při mé narážce, že to by mělo být u vás jinak. Jinak téměř vždy souhlas. Za tu dobu, co s nimi komunikuji ve španělštině - maximálně rok, nebyl jediný případ špatné reakce.

Milan, Kanárské ostrovy, Španělsko

Už nejsou v módě pohádky, kde dobro vítězí nad zlem. Oseklá princezna je "IN"!! A tím to asi začíná.Já už nemůžu!!! Strašně Tě Zdenko obdivuji, v tom vydržet. Ještě nikdy se mi nepodařilo někomu změnit názor, když už měl názor vybraný.

"Mocenský struktury do kopru a více rozmanitosti bez směrnic a nařízení. Hned se nám uleví", odpověděla oseklá princezna Koloběžka na problém, že už nemůžeme, naší drahé:

Sasha, USA, Oregon, taky naše krajanka z Česka

Pointa je v tom, že lidé, bojíce se neznámého, jsou zmatení, někdy až nekritičtí. Jako by slušný dialog byl naším nepřítelem, přitom se bojíme ztráty našich hodnot (kterých!). Bojíme se zloby druhých a zlobíme se sami na sebe, místo na ty odpovědné za zmatek zde konstruovaný.  A k tomu všemu nám slouží slova, komunikace, dialog. NE zbraně, pěsti či děla, kazetové bomby a ničení lidských obydlí.

Civilizace vznikla, když po sobě lidé přestali házet kameny a nahradili to slovy. Nechť jsou ta slova humorná, milostivá, ostrá, pokorná ale hlavně lidsky civilizovaná.

 

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Zdenka Wagnerová | pátek 13.5.2016 17:40 | karma článku: 7,66 | přečteno: 250x
  • Další články autora

Zdenka Wagnerová

Ve stavu beztíže - galerie SOKOL

Vydali jsme se na vernisáž fotografií Jana Jirkovského v Galerii SOKOL. Návštěvu jsme spojili s poznávání Prahy i naší historie, převážně spjaté se sokoly, jejich činností sportovní, hrdinskou a bojovou nevyjímaje..

21.1.2024 v 19:05 | Karma: 4,90 | Přečteno: 126x | Diskuse| Společnost

Zdenka Wagnerová

Kam jdou ty mašiny aneb B7 roku 2023

Vítěz B7 2023 na otázku v cíli jaké to bylo odpověděl: "Masakr". Osobně jsem se B7 účastnila podruhé jako "divák", tj. na pohyblivých stanovištích jsem morálně podporovala dceru. Takový nezapomenutelný zážitek a skvělá atmosféra.

3.9.2023 v 16:16 | Karma: 15,62 | Přečteno: 400x | Diskuse| Společnost

Zdenka Wagnerová

Dva dny dovolené před dovolenou

Jedním ze stresů před dovolenou bývá balení kufrů, případně jejich permanentní oranizace a kontrola. Letos náhoda způsobila, že naše kufry odjely do Prahy místo v neděli už v pátek a my máme dva dni k dobru. A zasloužené.

17.6.2023 v 8:16 | Karma: 7,48 | Přečteno: 238x | Diskuse| Společnost

Zdenka Wagnerová

Hody v Náměšti na Hané

Hody z pohledu sokolů a to místních i župních. Náměšť na Hané je veskrze hanácká místo, přesněji městys, pod malebným zámkem a pod Hánáckým Mont Blankem - Velkým Kosířem. Hody tam bývají krásně hanácké.

9.6.2023 v 15:15 | Karma: 8,80 | Přečteno: 192x | Diskuse| Společnost

Zdenka Wagnerová

Blogeři, srazy a vlaky

Právě podruhé jsem se účastnila srazu blogerů, za pozvání děkuji Johnu Blackovi a stejně tak děkuji zbytku účastníků za již druhé vlídné přijetí. Moravská Třebová nás přivítala opravdu květnovým počasím, bylo veskrze přívětivo.

26.5.2023 v 12:55 | Karma: 15,89 | Přečteno: 388x | Diskuse| Fotoblogy
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma

18. května 2024  12:02

Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Fiala mluvil s Netanjahuem, členové vlády mluví o zatykači z Haagu opatrně

21. května 2024  18:53

Aktualizujeme Premiér Petr Fiala si telefonoval s izraelským premiérem Benjaminem Netanjahu. O zatykač na něj,...

Černomořská flotila dále slábne. Zasáhli jsme korvetu Ciklon, hlásí Kyjev

21. května 2024  18:21

Ukrajinská armáda oznámila zásah ruské korvety Ciklon v Sevastopolu na Moskvou okupovaném...

Na Rychnovsku se střetl vlak s autem, tragickou nehodu nepřežili dva lidé

21. května 2024  18:15

Při dopravní nehodě auta s vlakem v Čermné nad Orlicí na Rychnovsku zemřeli dva lidé. Na místě...

Poslanci kývli na možnost odpuštění penále z odvodů na zdravotní pojištění

21. května 2024  5:45,  aktualizováno  17:55

Přímý přenos Poslanci schválili možnost odpuštění penále z odvodů na zdravotní pojištění. Pomoci to má těm,...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 126
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 637x
Otázka PROČ a odpověď PROTOŽE. Lze věci zjednodušovat a proč je to třeba. Protože je to přirozené, stejně jako logika, zdravý rozum, spokojený život. Spokojený život se vším všudy, včetně porozumění. S několika přáteli jsme v tomto duchu začali vydávat samizdat D-éčko, měsíčník o demokracii a založili Klub Přátel Demokracie. Odkazy jsou v SEZNAM RUBRIK.